Rijstvelden en bergvolken - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Lisette Burkum - WaarBenJij.nu Rijstvelden en bergvolken - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Lisette Burkum - WaarBenJij.nu

Rijstvelden en bergvolken

Blijf op de hoogte en volg Lisette

27 Juli 2013 | Thailand, Chiang Rai

Elke dag staan we dus al tussen 6 en 7 uur op. Vandaag zijn we de bergen in gegaan. Na een uur rijden een stop langs de rijstvelden. De kinderen gingen als eerste enthousiast de kleine paadjes tussen de velden op. Zij hadden natuurlijk alle uitleg in de bus weer gemist van de gids, die had verteld dat er vis, slakken, slangen, kreeftjes en ratten verblijven in de rijstvelden. Ach, ik ging er maar vanuit dat Fox alleen veilig dingen doet en dus een diervrij rijstveldje heeft uitegkozen :-).
Dus er ook maar achteraan. Glibberend over de smalle modderpaadjes in de hoop dat alleen mijn voeten zouden genieten van een modderbad en de rest moddervrij zou blijven. Helaas niet gelukt en dus zaten ook mijn benen aardig onder en een stap in een plas had ervoor gezorgd dat de spatten tot in mijn nek te zien waren. De kids inmiddels 300 meter verder en geloof me dat was niet eenvoudig, mochten het veld in en rijst gaan planten en dat deden ze met veel gejoel. Ik hoop dat we die mensen echt hebben geholpen, maar ben bang dat ze toen wij weg waren, opnieuw zijn begonnen.

En onze weg ging verder omhoog en de weg werd ook steeds slechter en steiler. Maar uiteindelijk kwamen we bij een dorp van de Mhong, een van de vele bergstammen in het noorden van Thailand. Een rondje door het dorp rondgeleid door een Mhong gids, gekleed in feestelijke traditionele kleding. Net als bij ons in Urk, Scheveningen en Staphorst dragen de ouderen nog steeds de traditionele klederdracht, die ze herkenbaar maakt vanuit welke stam ze komen, maar de jongere generatie mengt zich met andere stammen en gaat steeds vaker gekleed in een spijkerbroek en tshirt. Een aantal van ons hadden eraan gedacht om wat schriften, potloden, balonnen e.d. Mee te nemen. Ik was dit keer ook zo goed geweest om eraan te denken en dus werden de kindertjes uit het dorp overstelpt met cadeautjes. Bedankten ons keurig met een waai, traditionele groet en renden dan snel weer naar hun mama toe. Met pickups werden we naar een hoger gelegen dorp gebracht, een andere stam, waar we door de sjamaan werden ontvangen en weer kindren met balonnen. Zo leuk om te zien hoe onze kinderen enthousiast op zoek waren naar nog meer kleintjes om te verwennen. Waar de grotere kinderen waren, was al gauw de vraag en het antwoord daarop haalt dan wel weer de realiteit omhoog. Die waren allemaal op het rijstveld aan het werk. Gelukkig zijn onze kinderen makkelijk en verwend en dartelen ze dus vrolijk verder.

Tussen beide dorpen in zijn we gaan lunchen en ik moet bekennen dat ik dacht, hier tussen al die vuiligheid, armoede en modder lunchen, maar we sloegen een keurig geplaveid pad in en kwamen in een heel mooi bungalowpark van bamboo huizen. Schoenen uit en daar op een mooi terras met uitzicht op de Mekong rivier, die Thailand en Laos van elkaar scheidt.
Heerlijk gegeten, kip met groenten en mie en zoet vers fruit toe. En weer terug naar de bus. Ooi, onze thaise reisleidster begon alweer over lekker zwemmen in het zwembad van ons resort. Maar naarmate we weer dichter bij de stad kwamen, ging het steeds harder regenen. Aangekomen in het resort was het een echte tropische regenbui. Gelukkig hebben we voor ons huisje een heerlijk bankje onder een afdakje staan, waar ik me met mijn Ipad en boek prima vermaak. En Tessa, die is gewoon gaan zwemmen. Vanavond gaan we Chiangrai in, en op verzoek van de kids, naar een nederlands restaurant, waar op de kaart allerlei eten staat, zoals biefstuk, kroket, spaghetti, patat en thais eten.

  • 27 Juli 2013 - 16:06

    Gerard Van Willigen:

    wat een week hebben jullie al achter de rug met al die geweldige ervaringen en indrukken
    leuk dat er veel andere kin deren zijn en het leuk klikt met de groep
    het zijn fantastische ervaringen als ik dit lees en echt een vakantie los van de gebaande wegen
    zo leer je de cultuur kennen "from the bottom"
    veel plezier nog verder

  • 27 Juli 2013 - 18:42

    Monique Van Wijk:

    Ha familie zoals je ziet ben ik een trouwe lezer maar om dan te schrijven is best wel moeilijk hier gebeuren de geijkte dingen, Lady is geweldig maar wat sterk wel goed voor conditie vandaag 2 maal een dik uur gelopen en de enige die moe is ben ik.

    Ondanks dat ik niet meer naar Thailand wilde gaat het nu wel kriebelen nog een keer mijn complimenten over het schrijven, het is duidelijk, interessant en leuk om te lezen.
    Ga zo door en geniet,
    Staat er nog een olifant op het program ik weet nog een heel grote nukkige, waar mijn lieve zusje vroeg of ik wel aan het filmen was terwijl ik alle mogelijke moeite deed om er niet af te vallen.
    Dus verzoek wil jij nu een stukje filmen hihi.

    Xxxx

  • 27 Juli 2013 - 20:13

    Tamira:

    Leuk om te lezen hoe het culturele, educatieve en ontspanning in een dag wordt gepland door FOX. Ook leuk dat de kids dan zo genieten en toch zo heel wat opsteken. Ik vind het mooi om te lezen. Voorlopig ben ik nog niet uitgekeken in Amerika, maar wie weet ga ik ooit nog eens die kant op. Dat het mooi is, is me nu al wel duidelijk. Blijven genieten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Rai

Lisette

Actief sinds 04 Aug. 2011
Verslag gelezen: 618
Totaal aantal bezoekers 89410

Voorgaande reizen:

24 Juli 2015 - 09 Augustus 2015

Sri Lanka 2015

08 Augustus 2014 - 22 Augustus 2014

Malta en Gozo

27 December 2013 - 04 Januari 2014

Sneeuwpret in de Franse Alpen 2013-2014

26 Oktober 2013 - 03 November 2013

Bonaire 2013

21 Juli 2013 - 06 Augustus 2013

Tempels en Tuk-tuks Thailand

29 Maart 2013 - 31 Maart 2013

Londen

28 December 2012 - 05 Januari 2013

Wintersport 2012

23 Augustus 2012 - 30 Augustus 2012

Duiken met MY Emperor Superior

30 Juli 2012 - 08 Augustus 2012

Cruise Epic

30 December 2011 - 07 Januari 2012

Skieen

17 September 2011 - 25 September 2011

Duiken Noordroute

26 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

Djoser junior vietnam

Landen bezocht: