Centraal Bonaire - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Lisette Burkum - WaarBenJij.nu Centraal Bonaire - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Lisette Burkum - WaarBenJij.nu

Centraal Bonaire

Blijf op de hoogte en volg Lisette

01 November 2013 | Bonaire, Bonaire

Het regent sinds gisteren. Nu wisten we wel dat het regenseizoen was, maar ach dan denk je af en toe een tropische bui. Ik ben blij dat we niet op zonvakantie hier zijn, want dan baal je dus echt. Duiken kun je prima in de regen. Nat ben je toch al. Het is alleen minder lekker en minder mooi licht.

Vanmorgen eerst gedoken bij Aquarius, een dubbel rif wat redelijk ver uit elkaar ligt. Dus eerst veel zwemmen over het eerste rif, over de zandplaat en dan zwem je dus echt in het niets, want het tweede rif kon je niet zien vanaf daar. Maar uiteindelijk doemt het dan toch voor je op. We hadden afgesproken aan de achterkant wat dieper te gaan om te kijken of we wat roggen zouden zien. Maar helaas dat was ons niet gegunt. Gelukkig hebben we enorme pijlstaartroggen gezien op St Eustatius een paar jaar geleden en staan die nog in ons geheugen gegrift. Maar kort op die diepte gebleven. Te weinig te zien dus terug naar het eerste rif en lekker gedoken.

Uurtje rusten in de cabine van onze pickup om daarna weer naar de volgende stek te verhuizen. Windsock. Vlak naast het vliegveld. Eenvoudig te water gaan. Mooie duik, en ik draai mijn hoofd om en zie in een blik een schitterende schorpioenvis op het rif hangen. seb erbij gehaald. Die kijkt, kijkt naar mij, zo van wat zie je dan. Kijkt nog eens en ziet hem dan ook. Dat is ook wel het lastige met deze vissen, ze gaan volledig op in hun natuurlijke omgeving en dus ben ik helemaal trots op mezelf en Seb ook op mij, dat ik hem gevonden heb. Als je ze dan gespot hebt is het ook duidelijk en ik baalde dus enorm dat ik mijn camera niet opgeladen krijg en er dus geen filmpje van kon maken.

Terug naar appartement, lunchen, rusten, lezen op onze veranda, want de regen blijft gestaag uit de lucht komen. Om 7 uur een nachtduik gemaakt. Het is dan al pikkedonker en dus lampen mee. Blijft altijd heel bijzonder. In het schijnsel van je lamp, slapende vissen, vissen die je overdag niet ziet. We kwamen een hele mooie pijlstaarttinktvis tegen. Zo mooi en die bleef rustig zwemmen in mijn lamplicht en dan heb je ook jagende vissen. En hier op Bonaire kan dat dus wel heel indrukwekkend zijn.
De eerste Tarpon, die voorbij kwam, vond ik prachtig. Zo'n 1,5 meter zilver, 100 kg, met oplichtende ogen. Indrukwekkend. Nog 1 en nog 1. Ik schat dat er uiteindelijk meer dan 10 van die giganten om ons heen aan het jagen waren. Ze schoten kriskras voor ons langs. Dus wij in de achteruit en tussen ons door. Ik vond het langzaam aan steeds minder leuk. Dus met Seb hand in hand gaan zwemmen naar een meter of 5 diep in de hoop dat ze ons niet zouden volgen en gelukkig dat deden ze ook niet. Nog wat over de zandbodem gescharreld, wat anemonen. En kleine visjes. Bijzondere duik.

Douchen en lekker eten in een van de vele restaurantjes die het eiland rijk is. Ja Monique, goed eten is geen probleem. Er werden zelfs salsa lessen gegeven, maar we hebben niet mee gedaan.

  • 01 November 2013 - 16:00

    Tamira:

    Hoi, ik zit zo je verslag te lezen en opeens vroeg ik mij wat af. Mogen jullie altijd duiken met zijn tweeën zonder dat er iemand bij moet zijn van het eiland zelf of in ieder geval iemand die vaker daar duikt?
    Het lijkt mij, helemaal zo in het donker, dat je misschien wel kunt verdwalen. Heb je daar beneden oriëntatiepunten of doe je dat met een kompas ofzo? Misschien een rare vraag, maar ik ben dummie als het om duiken gaat. Slechts een keer gedaan op curaçao. Nooit een vervolg aangegeven, waarom weet ik eigenlijk ook niet. We vonden het beiden echt een belevenis. Maar ik denk dat we uiteindelijk voor golf zijn gegaan. Over het algemeen toch wat droger. Haha
    Jammer dat het regent, hopelijk wordt dat snel beter.
    Veel plezier nog. Groetjes Tamira

  • 01 November 2013 - 23:00

    Monique Van Wijk:

    Ha zus, jammer van het weer, maar wat een ervaring al die duiken.
    Jullie maken er ontzettend veel per dag.
    Wist niet dat je zoveel van vissen weet al die namen heb geen idee van hoe ze eruit zien behalve de rog dan en een schildpad.
    Hoop dat je nog een dagje zon krijgt, want ik geloof niet dat je de dag voordat je gaat vliegen mag duiken.
    Ik ga morgen een beetje knutselen heb vandaag huis gedaan zodat ik het weekend vrij ben.
    Nu geniet xxx

  • 02 November 2013 - 09:22

    Mama:

    Zo daar is het goed vissen, mooie foto,s jammer voor jullie het ziet er weer bijna op.
    Ik ben weer thuis en tessa heeft zich voorbeeldig gedragen, haalt hoge cijfers en maakt haar
    huiswerk goed.

    Liefs allebei en geniet nog maar even heel veel.m

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bonaire, Bonaire

Lisette

Actief sinds 04 Aug. 2011
Verslag gelezen: 400
Totaal aantal bezoekers 89418

Voorgaande reizen:

24 Juli 2015 - 09 Augustus 2015

Sri Lanka 2015

08 Augustus 2014 - 22 Augustus 2014

Malta en Gozo

27 December 2013 - 04 Januari 2014

Sneeuwpret in de Franse Alpen 2013-2014

26 Oktober 2013 - 03 November 2013

Bonaire 2013

21 Juli 2013 - 06 Augustus 2013

Tempels en Tuk-tuks Thailand

29 Maart 2013 - 31 Maart 2013

Londen

28 December 2012 - 05 Januari 2013

Wintersport 2012

23 Augustus 2012 - 30 Augustus 2012

Duiken met MY Emperor Superior

30 Juli 2012 - 08 Augustus 2012

Cruise Epic

30 December 2011 - 07 Januari 2012

Skieen

17 September 2011 - 25 September 2011

Duiken Noordroute

26 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

Djoser junior vietnam

Landen bezocht: