Laatste duikdag - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Lisette Burkum - WaarBenJij.nu Laatste duikdag - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Lisette Burkum - WaarBenJij.nu

Laatste duikdag

Blijf op de hoogte en volg Lisette

02 November 2013 | Bonaire, Bonaire

En dan is het vrijdag, alweer de laatste dag dat we mogen duiken. Want er moet wel even tijd tussen duiken en vliegen zitten om alle stikstof uit je bloed te laten verwijderen en ivm de drukverandering.

Hoi Tamira, ja onder water navigeer je op je kompas. Ik ben er niet zo heel goed in, maar Seb gelukkig wel. Op de veel plaatsen in de wereld duik je vanaf een boot en dus is er eigenlijk altijd wel een duikgids bij, maar ook in Egypte hebben we wel met zijn tweeen gedoken. Uniek voor Bonaire is dat alle duiken vanaf de kant kunnen worden gemaakt. Alle duikers hebben een eigen pickup en daar rijd je mee over dar eiland tot je denkt deze duikstek lijkt me wel wat en dan rijd je die auto achteruit het strand op en duiken maar. We hebben wel een boek gekocht, die de duikplaatsen beschrijft, zodat we een beetje weten wat we kunnen verwachten onder water. Ook maak je gebruik van herkenningspunten. Soms is er een boei aan een groot betonblok, of een bijzonder gevormde rots. Maar hier op Bonaire duiken Is niet heel ingewikkeld. Je zwemt naar het rif, gaat linksaf of rechtsaf. Peddelt op je gemakje een minuut of 30 dan omdraaien en met hetzelfde tempo terug. Eventueel rekening houden met stroming en dan weet je wel samen met je kompas waar je weer uit het water moet. In de hele week zaten we maar 1 x 50 meter van ons beginpunt, dus het ging lekker.
Jammer dat jullie nooit verder zijn gegaan met duiken. Het is heerlijk ontspannend.

Monique, je krijgt vanzelf meer viskennis en meestal zorgen we ook voor een vissenkaart van het gebied. Het is gewoon erg leuk om na een duik te kijken welke vissen je bent tegengekomen. En er zit heel veel vis.

O ja, mijn verrslag. In de ochtend en in de middag een rustige duik gemaakt. Ik denk zelfs dat het rifdeel van The Lake vanmorgen het mooiste rif was wat ik ooit heb gezien. Zoveel vis, zoveel kleur. Het was een dubbel rif, met een zandplaat als een meer er tussen in. Heerlijk 70 minuten gedoken. Lekker een salade gemaakt voor de lunch en s avonds tapas gegeten aan de boulevard van Kralendijk. Eind van de dag was het gelukkig droog en dan is het ook gewoon gelijk weer heerlijk.

Alles te drogen gezet. Er zitten veel muggen, dat is minder en na een hagedis, vogels, een leguaan nu ook een kikker in de keuken. Dat heb je thuis niet.

• 02 November 2013 - 19:15

Monique:

Wat gaaf die verslagen van je en ook gelijk de antwoorden. Je bent lekker bezig zowel met duiken als schrijven, zodat wij mee genieten.
    Leuke foto's alleen mis ik foto's van onder water jullie hebben toch een onderwater camara?
    Wat zullen jullie lekker opgeladen zijn. Hier is het nat, en niet echt lekker.
    Zag een foto van jullie tuin zijn daar ook lekker bezig.
    Elke keer als ik een verslag lees wil ik op vakantie.
    Nu nog heel even genieten. Tot gauw

• 03 November 2013 - 11:24

Monique:

Ha nog even een kleine notitie, ik heb schijnbaar wat foto's gemist want ik zie net dat je wel vissen hierop gezet heb.
    wat zijn die mooi, vooral schorpioenvis, en sepia.
    Ik zou blijven hier onweert het en het giet.
    veilige reis terug xxx

• 03 November 2013 - 12:50

Tonny Arkenbout:

Ziet er mooi uit onder water mooie vissen. Leuk altijd die verhalen te lezen. Helaas zit het er weer op voor jullie en komen jullie vandaag thuis. liefs tonny