Rotsen en ruines - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Lisette Burkum - WaarBenJij.nu Rotsen en ruines - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Lisette Burkum - WaarBenJij.nu

Rotsen en ruines

Blijf op de hoogte en volg Lisette

04 Augustus 2015 | Sri Lanka, Sigiriya

En weer een vroeg vertrek vanmorgen. Naar de rots van Sigiriya, ofwel de Leeuwenrots. Een enorme rechte rots in een vlak landschap. zo'n 200 meter hoog. In de 5e na Chr was er een koning, die eerst zijn vader levend liet inmetselen en zijn broer verjaagde, die op deze rots zijn paleis bouwde. Mooie tuinen om de rots heen voeren je richting de vele trappen die toeristen al honderden jaren beklimmen om hier een kijkje te nemen. Hoger en hoger. Halverwege met een soort van eifeltoren/kerktrap kom je bij een galerij met fresco's van wolkenmeisjes, een soort van vestaalse maagden. Bijzonder mooi intact gebleven. Maar we zijn pas halverwege, dus nog verder omhoog. De klim is absoluut de moeite waard. Zelden zag ik zo'n bijzondere plek en als je kijkt naar de ruïnes, bedenk je dat die koning zowel gek als geniaal moet zijn geweest.
De terugweg naar beneden is eigenlijk nog lastiger. Veel water drinken, af en toe een rustpauze en niet te veel geluiden maken, want het is ook de woonplaats van een aantal bijenvolken.
Onderaan natuurlijk de gebruikelijke souvenierwinkeltjes. En mijn oog valt op een zittende Boedha zo'n 50 cm hoog. Die gaat mee in de handbagage.
Het volgende onderdeel is ludiek, niet geheel diervriendelijk wellicht en cultureel. We gaan met de bokkewagen de jungle in, lopend langs de akkers van een plaatselijke boer, mais, pepers ed om in een vreemdsoortige catamaran plaats te nemen, die ons over een meertje brengt. Daarna komen we bij ons lunchplaats. Een hut, met zeer simpel uitgeruste keuken. Een houtvuur, en een kast. We zien en helpen de geoogste rijst van haar vliezen te ontdoen. Malen de kruiden. Zien hoe je kokossambal maakt en krijgen een heerlijke lunch aangeboden. Simpel, maar zo lekker. Dat kunnen ze niet in de hotels. Diverse curry's, witte rijst, vis, komkommer, pappadums en als dessert heerlijk vers fruit, watermeloen en jackfruit.
Zeer voldaan stappen we in de tuktuks, die ons weer hobbelend door de jungle terugrijden naar ons busje.
De laatste stop, na een behoorlijke autorit is Polonnaruwa, een oude hoofdstad uit de 11e tot 13e eeuw. We stappen daar op de fiets om van ruïne naar ruïne te rijden. De fietsen zijn niet zo'n succes, maar de overblijfselen van de oude stad, het paleis en de tempel des te meer.
Als we terug komen in het hotel is het eigenlijk te laat om te zwemmen, maar we plonsen er toch even in. Moe, warm en bovenal zeer stoffig doet je vooral naar water verlangen.

Foto's ga ik weer niet proberen. Daar is de wifi helaas te zwak voor. Misschien morgen. Dan zitten we weer in een stad.

• 04 Augustus 2015 - 20:45

Gerard Van Willigen:

Ik smul elke keer van de reisverhalen en ik denk dat jullie in een soort sprookje terecht zijn gekomen
    alle ervaringen en indrukken zijn overweldigend
    vandaag foto's van Tessa geien van de olifanten,geweldig
    ik denk niet dat het een vakantie is voor iets ouderen met akl de trappen zoals je beschreef maar wat er te zien was was betoverend
    hier gaat alle zijn gangetje, goed weer en een enthousiaste Dazzle
    verder nog veel plezier

• 04 Augustus 2015 - 22:24

Monique:

Ik heb een woord wauw.
    Maar dat wat rustig naar beneden voor de bijenvolken vind ik toch wel eng.
    En zoals Gerard al zegt ik smul er ook van. Og heel veel plezier

• 05 Augustus 2015 - 12:41

Rob En Jeanet:

Ik had jullie gewaarschuwd; tijdens de rondrit kom je niet tot rust en ik geloof dat ik aardig gelijk begin te krijgen. Vermoeiend maar wel de moeite waard. En als je thuis komt heb je weer een heel jaar om uit te rusten. De rots is overweldigd de oude ruïne stad kan ik mij niet meer herinneren. Blijf heerlijk genieten en doe alles wat in de rondreis wordt aangeboden. Als je van plan bent iets niet te doen zal je er later spijt van krijgen. Groetjes Rob en jeanet

• 06 Augustus 2015 - 02:39

Yolanda :

Klinkt mooi allemaal. Er is in ieder geval genoeg te bewonderen volgens mij! Pak gewoon je rustmomentjes in je taxi onderweg....enjoy!

• 06 Augustus 2015 - 21:56

Conny Bender:

Hoi lieve schatten.....

En weer een mooie belevenis, je kan zeggen wat je wilt, maar ook zulke rondreizen kan juist heel erg ontspannend zijn.
    Er wordt een hoop voor je geregeld en kan er volop van genieten toch...?

Geniet hier met volle teugen van tot jullie laatste dag.......