Hoogland - Reisverslag uit Beruwala, Sri Lanka van Lisette Burkum - WaarBenJij.nu Hoogland - Reisverslag uit Beruwala, Sri Lanka van Lisette Burkum - WaarBenJij.nu

Hoogland

Blijf op de hoogte en volg Lisette

06 Augustus 2015 | Sri Lanka, Beruwala

In Kandy staat de meest heilige tempel van SrLanka en boedhisten van de hele wereld komen hiernaartoe omdat een tand van Boedha hier wordt bewaard.
We hebben het hele tempelritueel doorlopen en dat heeft altijd wel wat. De Bo-boom driekeer omgelopen en water gegeven.
Daarna naar een kleine tempel, waar we na ons bloemenoffer gezegend werden en de rode stip op ons voorhoofd kregen. Een trommel, met wat onduidelijke rituelen om uiteindelijk naar de tempel van de Tand te gaan. En we waren niet de enige. Mooi geklede mannen die muziek maakte stonden in de tempel. De trap op met honderden mensen je verdringen om een goed plekje te bemachtigen, want slechts 3x per dag gaan de deuren open waarachter zich de schrijn met de tand erin bevind. En we waren precies op tijd. Een blik werpen, met vriendelijk geduw om je heen op een gouden kastje. Heel bijzonder. Het voelde goed om dit hele ritueel te doorlopen en vast te leggen. Want wij buitenlanders moeten dan wel als enige entree betalen, maar je mag dan ook alles fotograferen.
De tocht volgt door het hoogland van SriLanka. Heel heel mooi. De groene theevelden, hagen en bloemen langs de kant van de weg. En een stuk rustiger dan de rest van het land.
Mooie vergezichten, laag hangende bewolking en een land zo vruchtbaar dat je je afvraagt waarom dit niet het rijkste land ter wereld is. Alles groeit hier. Ik heb nog nooit zoveel groenten en fruitsoorten bij elkaar gezien. (Half)edelstenen in de grond. En dus vast nog meer natuurlijke rijkdommen.
De theefabriek mag ook niet aan onze reis ontbreken. De beroemde Ceylonthee komt hiervandaan. Geplukt door de armste der armen. De Tamils. Maar brengt rijkdom voor de plantagehouders. De fabriek is 150 jaar oud en veel van de machines zijn volgens mij ook nog van die datum. Maar ook wel iets modernere. Een pakje groene thee gekocht voor 1100 roepies. Later in het hotel, zie ik dezelfde thee voor 600.
Tja toeristen mag je uitbuiten hier. Zelfs in de reisgids wordt melding gemaakt van de belachelijke entreeprijzen voor toeristische attracties. Maar het land maakt dat weer goed.
In het hoogland groeit niet alleen thee, maar ook alle soorten groenten. Na een schitterende reis, waar ik het niet erg vond dat we slechts als een slak vooruit kwamen, arriveerden we bij ons hotel. De reisgids zei hierover. In Beruwalla is niets bijzonders, behalve het hotel. En daar zijn we dan en we krijgen de .........
Presidentiele suite. Stel je er niet teveel van voor. Maar een zitkamer, badkamer, slaapkamer met een bed omringt door draperieen en een eigen tuin. Het voelt alsof je 100 jaar terug bent beland en dat is dus gewoon heel erg leuk.
Nu in de lobby, met een wijntje en wifi. Dus alle foto'd van de afgelopen dagen zijn geplaatst.

  • 06 Augustus 2015 - 19:51

    Monique Van Wijk:

    Prachtig weer, en de foto s bij de andere reisverslagen ook. Wanneer het goed is mis ik ze bij deze.
    Ik heb mijn thaise broek en shirtje maar aangetrokken maar volgens mij was ik daar iets slanker.
    Geweldige natuur en leuk ook de stukjes geschiedenis te lezen. Xxxx

  • 06 Augustus 2015 - 20:39

    Tamira:

    Hoi vakantiegangers,

    Elke dag lees ik met veel plezier jullie verhalen maar af en toe moet ik van het lezen al bijkomen. Wat een druk programma hebben jullie! Of lijkt dat maar zo? Ik dacht altijd dat wij best veel doen tijdens de vakantie, maar jullie kunnen er pas wat van. Hebben jullie ook na deze week nog een strandweek? Dat hebben jullie volgens mij wel nodig. Hoeveel kilometer hebben jullie er al opzitten.
    In ieder geval een heel ander land dan waar ik altijd kom. Of ik mezelf er ooit zie komen? ik weet het niet. Misschien later als ik groot ben. :-)
    O en waar ik vooral telkens om moet lachen is toch wel dat wanneer jullie ergens terecht komen waar toeristen teveel betalen, jij wel iets koopt. Fantastisch!
    Geniet nog lekker door, ik blijf jullie volgen.
    Liefs Tamira

  • 07 Augustus 2015 - 11:57

    Mamamoeoma:

    Prachtig weer(hier) ook. En op m,n gemak jullie foto,s gekeken.
    Prachtig en mooie jurken. Heeft Sebastiaan ook kleding gekocht?
    Nu nog even van dit mooie land genieten, en vliegen jullie weer met dat bijzondere vliegtuig?

    Liefs en een big Hugh voor jullie drietjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisette

Actief sinds 04 Aug. 2011
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 89430

Voorgaande reizen:

24 Juli 2015 - 09 Augustus 2015

Sri Lanka 2015

08 Augustus 2014 - 22 Augustus 2014

Malta en Gozo

27 December 2013 - 04 Januari 2014

Sneeuwpret in de Franse Alpen 2013-2014

26 Oktober 2013 - 03 November 2013

Bonaire 2013

21 Juli 2013 - 06 Augustus 2013

Tempels en Tuk-tuks Thailand

29 Maart 2013 - 31 Maart 2013

Londen

28 December 2012 - 05 Januari 2013

Wintersport 2012

23 Augustus 2012 - 30 Augustus 2012

Duiken met MY Emperor Superior

30 Juli 2012 - 08 Augustus 2012

Cruise Epic

30 December 2011 - 07 Januari 2012

Skieen

17 September 2011 - 25 September 2011

Duiken Noordroute

26 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

Djoser junior vietnam

Landen bezocht: